Kup rower na miarę

Nie wiesz, który rower kupić. Wielu z nas zastanawia się jaki sprzęt wybrać. Który rower będzie dla nas odpowiedni.

Specjalnie z myślą o Tobie przygotowaliśmy krótką ściągawkę, która pomoże wybrać Ci właściwy model.

Dokonując zakupu roweru, kierujmy się kilkoma zasadniczymi kryteriami. Do najważniejszych niewątpliwie należą: klasa produktu, materiał, z którego został wykonany – rama, rozmiar i geometria ramy – geometria i dopasowanie ramy, a także dodatki i akcesoria.

KRYTERIA DOBORU ROWERU:

I. KLASA PRODUKTU

TREKKING/CROSS – to grupa rowerów przeznaczonych na wycieczki rowerowe. Wszyscy, którzy preferują przyjemną i relaksującą turystykę rowerową powinni wybrać jeden z modeli należących właśnie do tej grupy. Rowery trekkingowe posiadają wszystkie najważniejsze cechy rowerów z grupy CROSSWAY. Większe i smuklejsze koła o powiększonej średnicy zewnętrznej opony łatwiej pokonują nierówności. Delikatniejszy profil bieżnika zmniejsza opór podczas jazdy. Konstrukcja umożliwiająca wyprostowaną sylwetkę i bogate wyposażenie zapewniające komfort podczas długiej wycieczki. Dodatkowo zostały wyposażone w: błotniki, oświetlenie przednie i tylnie oraz bagażnik, mają zamontowany dzwonek.

Rowery crossowe są uboższe w wyposażenie dodatkowe, posiadają bardziej sportową geometrię i są budowane z lżejszych materiałów.

CITY – to grupa rowerów uniwersalnych, szybkich i sprawnych. Każdy szczegół przemyślany pod kątem optymalnego poruszania się po mieście. Wysoka pozycja pozwala na bezstresową obserwację jazdy innych użytkowników ruchu ulicznego. Specyficzna konstrukcja ramy oraz duże koła ułatwiają poruszanie się w gęstej, zurbanizowanej przestrzeni. Wyposażony w: błotniki, komplet oświetlenia, bagażnik, koszyk. Ci, którzy wykorzystują rower do przemieszczania się
w miastach, docenią komfort jazdy: lekkość, zwrotność, ergonomiczną pozycję ciała oraz relację tułowia do ramion. Atrakcyjne połączenie nowoczesnej elegancji ze zdrowym trybem życia.

MTB SPORT – to grupa rowerów przeznaczonych do wypraw w cięższym terenie. Dzięki amortyzacji można pokonać każdą przeszkodę a granice wyznaczone przez przyrodę i środowisko miejskie znikają kiedy użytkownik jedzie rowerem amortyzowanym. Rower warty polecenia osobom szukających wrażeń i nie chętnych do kompromisów. Amortyzacja wspomaga wysiłek mięśni i zwiększa efektywność jazdy. Zwycięstwo konstrukcji i ogumienia w starciu z asfaltem, bitym i skalistym podłożem.

DZIECIĘCE – w tym segmencie znaleźć możemy zarówno rowery dla maluchów, jak i młodzieży. W rowerze dziecięcym wszystkie części muszą być odpowiednio dobrane do dziecięcej budowy ciała – amortyzatory z miękką sprężyną, wygodne uchwyty na kierownicę, a klamki i manetki dopasowane do wielkości dziecięcej lub młodzieżowej dłoni. Dodatkowym wyposażeniem rowerów dziecięcych są światła odblaskowe, poprawiające widoczność młodego rowerzysty na drodze, a dla tych najmniejszych boczne kółka pomagające w nauce jazdy na rowerze.

II. RAMA
Aluminium – stopy aluminiowe to obecnie najpopularniejsze spośród materiałów konstrukcyjnych ram rowerowych.
Producenci i nabywcy przy wyborze aluminium kierują się przede wszystkim niskim ciężarem (ok. 1/3 ciężaru stali o tej samej objętości) oraz odpornością na korozje.

Co daje użytkownikowi rama aluminiowa:

√ większa dynamika jazdy

√ większa precyzja

√ łatwość manewru i rozpędzania się

√ lepsze parametry wytrzymałościowe i odporność na korozje

√ większy komfort w przenoszeniu i transporcie roweru

√ zróżnicowana konstrukcja – lepsze kąty

Każde 100 zł zainwestowane w rower na ramie aluminiowej jest oszczędnością 1000 zł, jaką można otrzymać w wyniku dłuższego użytkowania i eksploatacji roweru.

III. GEOMETRIA I DOPASOWANIE RAMY

Geometria ramy jest wynikiem dostosowania roweru do ciała użytkownika.Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty.

Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad rama, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba unosić tak wysoko, wystarczy 10 cm. Na wsporniku siodełka znajduje się specjalny znacznik informujący o maksymalnym wysunięciu go z ramy.Pod żadnym pozorem nie wolno go przekraczać nawet o centymetr! Grozi to wypadkiem, uszkodzeniem ramy, a w najlepszym wypadku całkowitym zniszczeniem wspornika. Rowerzysta musi mieć możliwość optymalnego wyprostu kolan. Tak naprawdę do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów.

Praktyczne pomiary:

Wsiądź na rower, niech pomocnik przytrzyma cię za kierownicę tak, żebyś się nie przewracał na boki. Na pedałach oprzyj pięty, przekręć pedałami do tyłu, jeżeli w momencie obracania stawy kolanowe prostują się, a jednocześnie nie przesuwasz pośladków z jednej na drugą stronę siodełka oznacza to, że jest ono ustawione na prawidłowej wysokości.

Zmierz długość nogi od podłoża do krocza. Jeżeli szukasz rozmiaru roweru górskiego wynik w centymetrach należy pomnożyć przez współczynnik 0,57. Jeżeli próbujesz dobrać wielkość ramy szosowej, to mnóż przez współczynnik 0,67. Jeżeli ma to być rower trekkingowy – 0,63. Uzyskany wynik to rozmiar w centymetrach. Ponieważ rozmiary rowerów górskich podawane są zazwyczaj w calach, należy wykonać jeszcze jedno dzielenie, tym razem przez 2,54.

Ponadto przygotowaliśmy dla Państwa sugerowane rozmiary ram wg. ogólnej klasyfikacji:

ROWERY TREKKINGOWE to rowery, w których głównym celem jaki przyświeca konstruktorom podczas ich tworzenia jest maksymalny komfort podczas jazdy. Z tego powodu rozmiar ramy powinien być większy, dając optymalna sylwetkę rowerzyście.

WZROST RAMA
CM CALE CM

152 – 162 17″ 43
167 18″ 46
172 19″ 48
175 20″ 51

177 i < 21″ 53

.ROWERY MTB

WZROST RAMA
CM CALE CM
152 14″ 36
157 15″ 38
162 16″ 41
167 17″ 43
172 18″ 46
175 19″ 48
177 20″ 51
182 21″ 53

ROWERY GÓRSKIE Z PEŁNĄ AMORTYZACJĄ
FULL SUSPENSION MTB

WZROST RAMA
CM CALE CM
162 16″ 41
167 17″ 43
172 18″ 46
175 19″ 48
177 20″ 51
182 20″ 51

187 i < 21″ 53
ROWERY DZIECIĘCE – nie ma nieomylnej i szybkiej metody określania rozmiaru ramy/roweru dla najmłodszych adeptów dwóch kółek. Jeśli dziecko przyjmuje na rowerze komfortową pozycję, nie jest nadmiernie wyciągnięte do przodu, swobodnie kontroluje rower czyli jest w stanie bez trudu sięgnąć hamulców i skręcać bezpiecznie kierownicą i CO NAJWAŻNIEJSZE sięgnąć swobodnie podłoża piętami podczas zsiadania z roweru, oznacza to, że dany rozmiar roweru jest odpowiedni.

Bardzo kuszący dla rodziców jest zakup większego roweru z nadzieją, iż dziecko “urośnie do rozmiaru roweru”, pamiętajmy jednak, że jazda na zbyt dużym rowerze, dla dziecka trudnym do kontrolowania jest dla niego uciążliwa, a przede wszystkim niebezpieczna.
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych z podpórkami stabilizującymi(na podst. ogólnie przyjętych norm wg średnich parametrów dziecka w określonym przedziale wiekowym)

WIEK ROZMIAR
LATA RAMA KOŁO

2 – 4
12″

3 – 5 14″

4 – 6
16″

5 – 8 11″ 20″

5 – 8 12″ 20″

5 – 8 13″ 20″

Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych bez podpórek stabilizujących

WIEK ROZMIAR
LATA
RAMA KOŁO

4 – 6 16″

5 – 8 11″ 20″

5 – 8 12″ 20″

5 – 8 13″ 20″

7 – 12 14″ 24″

7 – 12 15″ 24″

IV. Dodatki i akcesoria

Przy zakupie roweru warto zainwestować także w wyposażenie dodatkowe roweru.

Wiemy, że nasze wskazówki pomogą teraz Państwu dokonać właściwego wyboru, a zakupiony sprzęt będzie spełniał Państwa wymagania.